آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ساعت ۵:۲۶

ارمغان سلامتی در روستای قِلّی سنخواست

طرح «شهید دکتر رهنمون» که یکی از طرح های جهادی پزشکی سپاه است، این بار به روستای قِلّی سنخواست رسید تا با ارائه خدمات تخصصی پزشکی به مردم این منطقه، سلامتی را به مردم سخت کوش و محروم روستای قِلّی هدیه کند.
ارمغان سلامتی در روستای قِلّی سنخواست,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم به نقل از شبستان،  با وجود گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و تلاش برای برقراری عدالت و بهره مندی مردم همه مناطق شهری و روستایی از امکانات بهداشتی و سلامتی، اما هنوز روستاهایی هستند که از داشتن نعمت درمانگاه، پزشک و مرکز جامع خدمات سلامت بی نصیب باشند حال اگر این روستا در منطقه ای دورافتاده واقع شده باشد که راه و جاده مناسبی هم نداشته باشد و دسترسی به آن چندان راحت نباشد، مشکلات و دغدغه های مردم آن منطقه به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

قِلّی، روستایی از توابع بخش جلگه سنخواست شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی است که با جمعیت 1300 نفر و در قالب 400 خانوار به صورت مشترک با روستای کلاته ترک‌ها  از یک خانه بهداشت بهره مند هستند و به گفته مردم این روستا در حال حاضر یک بهیار در این مرکز فعالیت دارد که اخیرا به دلیل کسالت و بیماری، چندان فعال نیست و مردم این روستا برای سنجش حداقل امور پزشکی همچون فشار خون باید به شهر سنخواست که در فاصله حدودا 20 کیلومتری قرار دارد، مراجعه کنند.

 

طرح «شهید دکتر رهنمون» یکی از طرح های جهادی پزشکی سپاه است که حدود دو سال از زمان ابلاغ و اجرای آن توسط بسیج جامعه پزشکی سپاه جوادالائمه علیه السلام خراسان شمالی می گذرد و طی این مدت با شناسایی 24 منطقه هدف محروم، ابتدا هر ماه یک تیم عمومی شامل پرستار و پزشک و روانشناس به منطقه مورد نظر اعزام می شود و پس از ارزیابی و نیازسنجی، تیم های تک تخصصی و چندتخصصی راهی این مناطق می شود.

 

 

روستای قِلّی هم یکی از مناطق مورد هدف طرح «شهید دکتر رهنمون» بود که روز پنج شنبه گذشته هفتم آذرماه، میزبان یک تیم تخصصی پزشکی شامل متخصص داخلی و زنان، پزشک عمومی، چشم پزشک و روانشناس بود که طی حضور یک روزه در این منطقه و ارائه خدمات پزشکی و دارویی، سعی داشتند در کاهش بخشی از آلام مردم، نقش آفرینی کنند.

 

این تیم پزشکی در بدو ورود به روستا ابتدا در منازل بیمارانی که توان جسمی و حرکتی برای حضور در محل استقرار گروه پزشکی را نداشتند، حضور یافته و بیمارانی که از قبل شناسایی شده بودند را ویزیت کرده و خدمات دارویی را در اختیار آنان قرار دادند و سپس با استقرار در مدرسه آیت الله سعیدی، به ویزیت بیماران و ارائه خدمات پزشکی پرداختند.

 

زهرا اصغری، بانوی 28 ساله ای که پشت در اتاق متخصص زنان منتظر نوبت خود بود، از حضور این تیم پزشکی در روستا ابراز خوشحالی می کند و می گوید: روستای ما حتی پزشک هم ندارد چه برسد به متخصص زنان؛ برای همین مجبوریم در صورت بروز مشکل و بیماری به شهرستان جاجرم و یا شهر سنخواست مراجعه کنیم.

 

 

محمد حسن زاده، یکی دیگر از بیماران کهنسالی است که انتظار می کشد تا نوبت دکتر متخصص داخلی به او برسد و می گوید: من مشکل خونی دارم و به دلیل ناتوانی در راه رفتن امکان مراجعه به پزشک در شهر را ندارم و امیدوارم حضور تیم های پزشکی در این منطقه مستمر باشد.

 

مریم اصغری، بانوی میانسال دیگری است که از فشارخون بالا رنج می برد و می گوید: با وجود اینکه روستای ما خانه بهداشت دارد و یک بهورز فعال است؛ اما حدود دو ماه است که بهورز خانه بهداشت مریض شده و در حال حاضر بهورزی جایگزین او نشده است.

 

وی ادامه می دهد: در این مدت مجبور بودم برای کنترل فشار خون مسیر 25 دقیقه ای تا شهر سنخواست را طی کنم تا بتوانم از خدمات دارویی و درمانی استفاده کنم.

 

 

بانوی دیگری با کودک در آغوش، در صف دریافت دارو ایستاده و می گوید: روزهای دوشنبه هر هفته یک پزشک از شهر سنخواست به خانه بهداشت مراجعه می کند و هرچند فرصت خوبی برای درمان بیماری های ما فراهم می شود اما با توجه به سردی هوا و بروز بیماری های همه گیر همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، به نظر می رسد مسئولان باید بیشتر به فکر مردم این منطقه باشند.

 

زهرا نوری هم که حدود دوسال به عنوان دهیار روستای قِلّی مشغول به فعالیت است، می گوید: خانه بهداشت این روستا در حقیقت جمعیت روستای همجوار کلاته ترک‌ها را هم پوشش می دهد و در حال حاضر یک بهورز در این منطقه فعال است.

 

وی جمعیت روستا را هزارو 300 نفر در قالب 400 خانوار بیان می کند و می گوید: مکاتباتی با علوم پزشکی برای جذب بهورز صورت گرفته ولی هنوز به نتیجه نرسیده که تلاش داریم با توجه به بنیه اقتصادی ضعیف مردم این منطقه و عدم توانایی برخی از اهالی برای مراجعه به شهر جهت درمان، خدمات پزشکی بیشتر و بهتری در این منطقه فراهم کنیم.

 

 

جواد سجادی، عضو بسیج جامعه پزشکی و عضو فعال هلال احمر هم که برای پانزدهمین بار طی سال جاری در گروه های پزشکی جهادی حضور یافته می گوید: مراجعه کنندگان به این بخش بیشتر از فشار خون بالا رنج می برند و بعضا هم سرماخورده هستند که ابتدا فشار خون آنان ارزیابی و سپس به متخصص مربوطه ارجاع می شوند.

 

عیسی بُرجی، مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی هم در حاشیه اجرای طرح شهید رهنمون در روستای قِلّی به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: طی اجرای این طرح، تیم تخصصی پزشکی متشکل از متخصص داخلی، متخصص زنان، پزشک عمومی، چشم پزشک، روانشناس و مشاور در برنامه ای یک روزه و در قالب طرح شهید رهنمون به ارائه خدمات پزشکی در روستای قِلّی می پردازند.

 

وی در خصوص طرح شهید رهنمون گفت: این طرح، برنامه جدید بسیج جامعه پزشکی است که از دو سال قبل ابلاغ شده و اجرا می شود و در قالب آن، هر ماه یک تیم عمومی شامل پرستار، پزشک و روانشناس به مناطق محروم استان اعزام می شود.

 

 

برجی بیان کرد: پس از ارزیابی و سنجش مناطق محروم توسط تیم عمومی، تیم تخصصی ما به منطقه اعزام می شود که در مورد روستای قلی هم پیش از این یک تیم عمومی در این منطقه حضور یافته و پس از بررسی و سنجش بیماران، امروز تیم تخصصی ما با حضور پزشکان بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد به این منطقه اعزام شد.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی با بیان اینکه روستای قلی یکی از مناطق کم برخوردار است که با روستای همجوار آن جمعیتی حدود دوهزارو 500 نفر دارد، افزود: در مجموع پنج پزشک و دو مشاور به ارائه خدمات پزشکی و دارویی در این روستا می پردازند.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون 130 تیم پزشکی عمومی، 37 تیم تک تخصصی و هفت تیم چند تخصصی به مناطق محروم و کم برخوردار استان اعزام شده اند، اظهارداشت: 18 تیم پزشکی هم به مناسبت هفته بسیج به مناطق محروم اعزام شده است.

 

 

برجی، از شناسایی 24 منطقه محروم در راستای اجرای طرح شهید رهنمون خبر داد و گفت: سال آینده بنا داریم مناطق بیشتری را شناسایی و خدمت رسانی کنیم.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی، در توضیح تفاوت طرح شهید رهنمون با اردوهای جهادی پزشکی گفت: اردوهای جهادی پزشکی معمولا گروهی بین 10 تا 50 پزشک جهادگر هستند که طی مدت سه تا 10 روز در مناطق محروم حضور می یابند در حالی که در این طرح حدود 5 تا 10 پزشک و مشاور و در بازه زمانی یک روزه به ارائه خدمات پزشکی می پردازند.

 

 

 

 

پایان پیام
 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم