آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۰۴ - ساعت ۱۰:۴۰

کاهش محسوس ابتلا به بیماری سالک در جاجرم

هرچند که به طور کامل بیماری سالک در جاجرم ریشه کن نشده است اما آمار ابتلایان به این بیماری نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.
کاهش محسوس ابتلا به بیماری سالک در جاجرم,
به گزارش پایگاه خبری جاجرم ، هر ساله خبرهایی از ابتلای برخی افراد به بیماری سالک در شهرستان جاجرم دیده می شوند و بنر هایی در سطح شهر مشاهده می شود که از پیشگیری این بیماری نوشته شده است. سالك يك بيماري پوستي است كه بوسيله گزش پشه خاكي آلوده به نوعي انگل، منتقل مي‌شود.

سالك توسط گزش برخي گونه‌هاي پشه خاكي آلوده منتقل مي‌شود. پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاكي آلوده، برجستگي كوچك قرمز رنگي ظاهر شده كه به تدريج بزرگ و بزرگ‌تر شده و مركز آن زخم مي‌شود.


در سالك ترشحات چركي بر روي زخم وجود دارد و اطراف آن قرمز و برجسته است و در برخی از مناطق نیز بدون ترشح است.
ضايعه سالك به شكل يك زخم بد شكل ممكن است براي بيشتر از يكسال باقي بماند. اين موضوع ممكن است اثرات رواني در بيمار حتي پس از بهبودي را به دنبال داشته باشد.
شهروندان زیادی از استان خراسان شمالی و شهرستان جاجرم در معرض گزش سالک هستند این امر نیازمند توجه مسئولان مربوط است.


دهیار یکی از روستاهای جاجرم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیماری سالک سال های سال در روستای ما وجود دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولین برای مقابله با این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه اثر زخم این بیماری سال های سال بر بدن می ماند  ابراز داشت: متاسفانه این بیماری زخم بر بدن افراد به خصوص چهره و دست و پا می گذراد که بسیارناخوشایند است چرا که این اهالی هزینه درمان زیبایی پوستی را ندارند.

وی با بیان اینکه حذف کانون های این بیماری باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد، گفت: امیدواریم با تلاش های مسئولین و مراقبت مردم شاهد ریشه کن شدن این بیماری در روستاهای جاجرم باشیم.
 سوسن ملائکه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم  با اشاره به اینکه سالک از بیماری های است که در جاجرم وجود دارد ابراز داشت: ما هر ساله برای مبارزه با این بیماری اقدامات زیادی انجام می دهیم تا از ابتلای افراد به این بیماری پیشگیری کنیم.

وی ابراز داشت: اقدامات خوبی من جمله جونده کشی و سم پاشی در تالاب ها و بعضی از دامداری ها و محل هایی که منبع تکثیر این پشه هستند صورت گرفته به طوری که این اقدامات باعث کاهش محسوس آمار ابتلا به این بیماری نسبت به سال گذشته شده است.

 ملائکه با تاکید بر اینکه  دو شهر جاجرم و سنخواست به همراه ۱۰ روستا کانون هدف عملیات جونده کشی سالک قرار گرفتند افزود: عملیات جونده کشی با استفاده از طعمه مسموم فسفر دوزنگ در سطح شهرستان اجرا شد که هدف کلی از این عملیات، پیشگیری و کنترل بیماری سالک بوده و هدف فرعی آن نابودی جوندگان وحشی مخزن بیماری سالک در کانون های شهری و روستایی بود.

وی اظهار کرد:سال گذشته آماری که از مبتلایان به این بیماری ثبت شده 50 نفر بوده که امسال تاکنون ده نفر ثبت شده است.

ملائکه گفت: برای پیشگیری و آموزش افراد جامعه برنامه های مختلفی داشتیم که یکی از آنها چاپ تراکت و بنر با موضوع آگاهی و هشدار در خصوص بیماری سالک، توزیع حشره کش، پماد دفع حشره ، توزیع توری و پشه بند از دیگر کارهایی است که برای مقابله با این بیماری انجام شده است.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه زخم بر روی بدن که طی دو هفته بهبود نیابد، در اسرع وقت به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و از هرگونه اقدام به خود درمانی بپرهیزند.

به گزارش پایگاه خبری جاجرم ،روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری پوستی آن است که هنگام خوابیدن در فضای آزاد از پشه بند استفاده شده و روی درها و پنجره های ورودی منازل تورهای بسیار ریز نصب شود.
علاوه بر آن توصیه می شود از نگهداری دام و طیور، انباشتن و ریختن خاکروبه و نخالهٔ ساختمانی زباله و کودهای حیوانی در مناطق مسکونی اجتناب شود
بهسازی محیط و ترمیم محل استراحت و رشد و تکثیر پشه در شکاف دیوارها، جلوگیری از رها کردن فاضلاب در معابر عمومی، جمع آوری و درمان سگ های ولگرد و مبارزه با جوندگان به روش صحیح از دیگر راههای مقابله با گسترش این بیماری است.

انتهای پیام/ تقی زاده


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم