آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ساعت ۱۷:۷
رئیس منابع طبیعی شهرستان جاجرم :

۴۴ هکتار جنگل در جاجرم وجود دارد/ آلودگی هوا و ریزگردها از اثرات نابودی طبیعت هستند

رییس منابع طبیعی جاجرم گفت: از مساحت 434 هزار و 549 هکتاری جنگل های استان، شهرستان جاجرم مساحت 43 هزار و 993 هکتار جنگل را به خود اختصاص داده است.
 44 هکتار جنگل در جاجرم وجود دارد/ آلودگی هوا و  ریزگردها  از اثرات نابودی طبیعت هستند,

 امید خاکدان نیا، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم،  عنوان کرد: برای درختکاری باید مولفه ها و شاخصه هایی را متناسب با منطقه در نظر گرفت که در این راستا، کاشت درخت باید متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی باشد. 

 وی افزود: با توجه به خشکسالی ها و همچنین پدیده ریزگردها در ایام تابستان، باید توجه ویژه‌ای به کاشت درخت و به ویژه درختان کم مصرف در جهت مدیریت منابع آب داشت.

 وی با بیان اینکه درختان مقاوم در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی می‌توانند ضمن تلطیف هوا، مقابله با ریزگردها از آب کمی نیز تغذیه کنند و تاثیر خوبی در بیابان زدایی داشته باشند تصریح کرد: توجه به نوع درخت اهمیت زیادی دارد چه بسا کاشت برخی از درخت ها در مناطق خشک و کم آب نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند تاثیرات منفی زیست محیطی برجای بگذارد. 

خاکدان نیا گفت: کارشناسی های زیادی در جهت سنخیت مناطق و کاشت درختان صورت گرفته است و باید در زمان درختکاری به این نظرات کارشناسی توجه داشت تا فضای سبزی زیبا، مقاوم و کم مصرف داشته باشیم.. 

وی با بیان اینکه از میان بردن طبیعت و نابودی درختان از جمله دلایل مهم آلودگی و ایجاد پدیده ریزگردها است، اظهارکرد: تنها با کاشت درخت نمی توان این بحران ها را مدیریت کرد در این مسیر باید به سمت و سوی کاشت گیاهان و درختان کم مصرف برویم و در مدیریت منابع زیرزمینی تلاش کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی جاجرم گفت: درختان سوزنی‌برگ مانند کاج مخصوص مناطق کم‌آب و خشک هستند، این گیاهان نه‌تنها برای زنده ماندن در مناطق خشک تطابق یافته‌اند، بلکه آب‌وهوا را حتی خشک‌تر هم می‌کنند. میزان آبی که این درختان از زمین جذب می‌کنند، به‌اندازه درختان پهن‌برگ است، در حالی که میزان آبی که به‌صورت تعریق به هوا پس می‌دهند، بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه درخت کاج نیز ویژه مناطق خشک و کم آب است گفت: این درخت جزء سوزنی برگان و از گیاهان همیشه سبز است و استقامت این گیاه در برابر آلودگی ها اهمیت زیادی دارد. برخی از گیاهان باید در مناطق صنعتی کشت شوند چرا که آلودگی ها را به خود جذب می کنند و در سلامت محیط موثرند.

وی با اشاره به اینکه به‌علاوه آن‌ها مانع رسیدن حدود یک‌پنجم آب باران به زمین می‌شوند، افزود: در حقیقت گیاهان مخروطی، در شرایط خشک بهتر رشد می‌کنند بنابراین شرایط رقابت را به‌نفع خود تغییر می‌دهند تا پس از خشک شدن اقلیم گیاهان دیگر نتوانند رشد کنند و بمیرند.

وی تاکید کرد: در کشورهای اروپایی که منابع آب آن از ایران وضعیت بسیار بهتری دارند، برای پیش‌گیری از خشک شدن اقلیم، درختان مخروطی با درختان پهن‌برگ جایگزین می‌شوند.

رییس منابع طبیعی جاجرم گفت: از مساحت 434 هزار و 549 هکتاری جنگل های استان شهرستان جاجرم مساحت 43 هزار و 993 هکتار جنگل را به خود اختصاص داده است.

خاکدان نیا خاطرنشان کرد:  به دلیل وضعیت اقلیمی شهرستان جاجرم، عمده مساحت جنگلها و مراتع مشجر در ارتفاعات کوه سالوک و کوه بهار است که جامه رویش آن گونه های جنگلی ایرانی – تورانی است.

وی گفت: عمده پروژه های بخش جنگل، طرح مدیریت منابع جنگلی، پروژه توسعه و غنی سازی جنگل با بذر شامل گونه های داغداغان، زرشک، افرا کرکو و غیره هستند.

وی افزود: برای درختکاری باید مولفه‌ها و شاخصه هایی را در نظر گرفت که در این راستا کاشت درخت باید متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی باشد. 

 

انتهای پیام /ت


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم