آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ساعت ۲۰:۱۵
کارشناس مسائل دینی پاسخ می دهد؛

آثار اختلاف و تفرقه در جامعه چیست!؟

کارشناس علوم دینی پاسخ می دهد که چرا قرآن کریم برای اختلاف و تفرقه آثار مخربی را ذکر می‌کند و از مردم می‌خواهد به جهت رهایی از پیامدهای زشت و زیانبار این آثار دست از تفرقه بردارند و به اتحاد و همبستگی روی آورند.
آثار اختلاف و تفرقه در جامعه چیست!؟,

 حجت اسلام مصیب علیزاده امام جمعه بخش سنخواست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم،با اشاره به نتایج و آثار اختلاف و تفرقه گفت: هیچ انسان خردمندی طرفدار نزاع و تفرقه نیست چرا که نزاع و تفرقه سبب به وجود آمدن بحران های دوام دار و از بین رفتن توانایی ها و ظرفیت های مادی و فکری جامعه نابودی منابع انسانی به تأخیر افتادن رشد فکری و علمی بشر و همچنین از هم گسسته شدن نظام های اجتماعی و سیاسی می گردد قرآن کریم برای اختلاف و تفرقه آثار مخربی را ذکر می‌کند و از مردم می‌خواهد به جهت رهایی از پیامدهای زشت و زیانبار این آثار دست از تفرقه بردارند و به اتحاد و همبستگی روی آورند، در ذیل به برخی از آثار  تفرقه اشاره می‌کنیم.


۱- سیطره کفار و ظالمین بر مومنین و مسلمانان

حجت الاسلام مصیب علیزاده افزود:  سیطره کفار و ظالمین بر مومنین و مسلمانان از نتایج تفرقه بر مسلمانان است نبی مکرم اسلام در همین زمینه میفرمایدمَا اخْتَلَفَ أُمَّةٌ بَعْدَ نَبِیِّها إلاّ ظَهَرَ أَهْلُ باطِلِها عَلی اَهْلِ حَقِّهاهیچ امتّی پس از پیامبرشان، اختلاف نکردند مگر آنکه گروه باطل بر حق گرایان چیره شدند.

وی گفت: قرآن کریم با بیان داستان قوم موسی علیه السلام به انگیزه و سیاست‌های فرعونی در ایجاد تفرقه و اختلاف میان قوم بنی اسرائیل اشاره می‌کند و درباره شیوه سیطره ذلت آفرین فرعون بیان می کندإِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ فرعون در زمین علوم و برتری جز و اهل زمین را به گروه ها و دسته های چندی تقسیم کرد تا گروهی از ایشان را ضعیف و ناتوان قرار دهد و به کشتار به قتل برخی اقدام کند و زنانشان را به بی‌حیایی کشند و آنان را برای مقاصد نفسانی و شوم زنده نگه دارد در تفسیر نمونه ذیل این آیه شریفه می فرماید فرعون برای تقویت کردن پایه های استکبار خود به چند جنایت بزرگ در زد ، نخست کوشید در میان مردم تفرقه بیاندازدوَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا همان سیاستی که در طول تاریخ پایه اصلی حکومت مستکبران را تشکیل می داده است چرا که حکومت یک اقلیت ناچیز بر یک اکثریت بزرگ، جز با برنامه( تفرقه بینداز و حکومت کن) امکان پذیر نیست آنها همیشه از توحید کلمه و کلمه توحید  وحشت داشته و دارند آنها از پیوستگی صفوف و مردم به شدت می ترسند و به همین دلیل حکومت طبقاتی تنها راه حفظ آنان است همان کاری که فرعون و فراعنه در هر عصر و زمان کرده و می‌کنند

۲- حاکم شدن کم خردان وفرومایگان

وی با بیان اینکه  یکی دیگر از آثار تفرقه حاکم شدن فرومایگان و افراد پست بر افراد فرهیخته و نخبه است گفت: زیرا با اختلاف فرهیختگان و نخبگان قوم تضعیف شده از صحنه کنار گذاشته می‌شوند و یا با ترور فیزیکی از بین خواهند رفت و زمینه برای قدرت یافتن فرومایگان فراهم می‌شود برخی از مفسرین تعبیر برانگیختن عذاب از زیر پای مردم که در آیه ۶۵ سوره انعام آمده را به معنای قدرت یافتن فرومایگان و کسانی دانستند که بی خیراند قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ بگو او قادر بر آن است که از فراز سرطان یا از زیر پاهای تان عذابی بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه درهم افکند و خشم و کین گروهی را به گروه دیگری بچشاند.

امام جمعه بخش سنخواست گفت: به گواهی آیات و روایات و سخنان بزرگان دین چنانچه ملتی متفرق شدند و از همگرایی فاصله گرفتن یکی از عذاب هایی که خداوند برای این ملت نازل می‌کند این است که افرادی که از هرگونه اخلاق انسانی و رفتار پسندیده عاری هستند را بر ایشان حاکم می کند در تاریخ موارد بسیار وجود دارد که به واسطه تشتت و از هم پاشیدگی ملت ها سال‌های طولانی افرادی سنگدل و خونریز بر آنها تسلط پیدا کرد و مدتهای مدیدی در رنج و عذاب و خفقان به سر بردند، تسلط معاویة بن ابی سفیان و بعد از او فرزند شرابخوار و میمون بازاش یزید به عنوان حاکم مسلمین، و همچنین حکومت های بعد از آن همه و همه در اثر متحد نبودن مردمان آن روزگار بود.

۳- ناامنی و خونریزی

 وی با بیان اینکه از دیگر آثار شوم و پیامدهای زیانبار تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی ایجاد ناامنی و در نتیجه خونریزی در جامعه خواهد بود ابراز داشت: قرآن اخطار می دهد که در پی اختلاف اگر جنگی برافروخته شد تنها دامن فتنه جویان را نمی گیرد بلکه همه از این آتش زیان می بینندوَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وصف تنهایی بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی رسد بلکه همه را فرا خواهد گرفت چرا که دیگران سکوت اختیار کردند و بدانید خداوند کیفر شدید دارد در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده فتنه به معنای بلاها و مصائب اجتماعی است که دامن همه را می گیرد و به اصطلاح خشک و تر در آن می سوزند و در حقیقت خاصیت حوادث اجتماعی چنین است هنگامی که جامعه در ادای رسالت خود کوتاهی کند و بر اثر آن قانون شکنی ها و هرج و مرج و ناامنی ها و مانند آن به بار آید نیکان و بدان در آتشفشان می سوزند و این اخطاری است که خداوند در این آیه به همه جوامع اسلامی می کند و مفهوم آن این است .

خطیب نماز جمعه سنخواست افزود: علامه طباطبایی در بخشی از سبزی در این آیه می فرمایند آیه شریفه بر فتنه هایی که در صدر اسلام واقع شد قابل تطبیق است چون فتنه های مزبور وحدت دینی اسلام را منهدم نموده و با ایجاد تفرقه قدرت و شوکت اسلام را در هم شکست و آنهایی به ناحق ریخت و باعث اسارت و غارت و هتک نوامیس و حرمت ها گردید و کتاب و سنت متروک شد ایشان در ذیل آیهأَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ می فرماید از ظاهر این جمله چنین بر می آید که می خواهد دسته بندی هایی را که بعد از رحلت رسول خدا پیش آمد پیشگویی نماید همان دسته بندی هایی که باعث شد مذاهب گوناگونی در اسلام پدید آید .

وی افزود: هر فرقی درباره مذهب خود اعمال تعصب و حمایت جاهلانه نموده و آن همه جنگهای خونین و برادرکشی به راه افتد و هر فرقه ای فرقه دیگر را مهدورالدم و از حریم دین و مرز اسلام بیرون بداند امام علی علیه السلام می فرمایندوَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ از واگرایی و تفرقه دوری کنید زیرا اگر گروهی اندک و حق باشند از امت اسلامی جدا گردد طعمه شیطان می شود مانند گوسفندی که اگر از گله دور افتد طعمه گرگ بیابان است امام علی علیه السلام می فرمایدأَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ مردم موج های فتنه را با کشتی های نجات بشکافید و سکرابی و اختلاف دوری کنید به هر حال وقتی اتحاد ملت از هم پاشید و اختلاف و دودستگی و چنددستگی جای آن را گرفت فتنه به وجود می آید و طبق منطق قرآن اگر فتنه ای واقع شود دامن همه را می گیرد و خشک و تر با هم می سوزد

علیزاده ابراز داشت: چهارم از بین رفتن هیبت و ابهت امت اسلامی از دیگر آثار تنازع و تفرق از بین رفتن او با هد و شوکت مسلمانان و جامعه اسلامی است زمانی که مردم به مخالفت و دشمنی با هم پرداختند و نیرویی که باید صرف مبارزه با دشمن بکنند از بین رفت ضعیف شده و هیبتی که در برابر دشمن داشت از بین خواهد رفت و دشمن جرأت تعرض به خاک و مال و ناموس آنها را پیدا می‌کند در سوره مبارکه انفال به این حقیقت تصریح شده استوَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ از خدا و رسولش اطاعت کنید و با یکدیگر به نظام نپردازید چرا که فصل خواهید شد و بهت شما از بین خواهد رفت

 ۴- فشل شدن و شکست

وی با تاکید بر اینکه از دیگر آثاری که اختلاف و تفرقه به دنبال دارد شکست است گفت: قرآن می فرماید وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا، منازعه نکنید و درگیری در جامعه به وجود نیاورید تا ضعیف و سست نشوید بر اساس اصول جامعه شناختی قرآن نظام و درگیری باعث تضعیف و در نهایت نابودی جامعه اسلامی می شود.

خطیب نمازجمعه سنخواست اظهار داشت: از باورهای غلطی که در برخی افراد وجود دارد این است که وقتی شهادتین را بر زبان جاری کردیم و مسلمان شدیم و نماز خواندیم و روزه گرفتیم خداوند پشتیبان ماست و در تمام زمینه ها و تحت هر شرایطی پیروزیم در صورتی که سنت الهی چنین نیست بلکه سنت الهی بر این امر است اگر مسلمان به تکالیف عمل کردند و اتحاد خود را حفظ کردند و در این مسیر استقامت نمودند خداوند هم ایشان را یاری کرده و بر دشمنان شان پیروز می کند اما اگر اتحاد جای خود را به تفرقه و منازعه داد امیدی به موفقیت و پیروزی نباید داشته باشند

وی گفت: با مراجعه به تاریخ می بینیم که بسیار حکومت‌هایی بر سر کار آمدند و به حق هم بودند اما در اثر سستی و تفرقه کاهلی شکست خوردند و دشمن بر آنها غلبه کرد نمونه بارز آن شکست لشکریان اسلام در جنگ احد است هنگامی که مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگین به مدینه بازگشتن می‌گفتند مگر خداوند به ما وعده فرد و پیروزی نداده بود پس چرا در این جنگ شکست خوردیم خداوند در پاسخ به آنها می فرمایدوَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ خداوند وعده خود را به شما درباره پیروزی بر دشمن در جنگ احد تحقق بخشید در آن هنگام که در آغاز جنگ دشمنان را به فرمان او به قتل می‌رساند اید و این پیروزی ادامه داشت تا این که سس شدید و برسر رها کردن سنگرها در کار خود به نزاع پرداختید شکست لشکریان امام علی در جنگ با معاویه شکست لشکر امام حسن و مجبور شدن ایشان به صلح با معاویه و تمام قیام‌های به حقی که در طول تاریخ واقع شده است و به سرانجام نرسیده و یا بعداً به شکست منتهی شده وقتی تحلیل و بررسی می شود عامل اصلی شکستشان اختلاف بین بزرگان قوم و یا مردم عادی آن زمان بوده است.

رئیس شورای فرهنگ و عمومی شهر سنخواست ابراز داشت: دین اسلام بر حفظ وحدت و انسجام جامعه تاکید ویژه ای دارد و آن را از اساسی‌ترین مسائل جامعه می‌داند و افرادی را که منادی وحدت آن را مردم و کسانی را که با وسوسه های خود موجب اختلاف می شوند را مورد مذمت قرار داده است چرا که اگر جامعه متحد باشد و اختلاف دوری کند منابعی همچون وجود آرامش نزول فیض برکات الهی پیشرفت و گسترش دین اسلام اخلاقی شدن جامعه آبادی کشورهای اسلامی و در یک کلام تقویت جایگاه اجتماعی و فرهنگی مذهبی و سیاسی امت اسلامی نصیب آنها می‌شود و در نقطه مقابل اگر مردم جامعه با هم متحد نبودند گرفتار آثار سویی همچون تسلط کفار و سبک مغز آن جامعه ناامنی و جنگ داخلی و در نهایت شکست و عقب افتادگی می شوند.

حجت الاسلام مصیب علیزاده گفت: امروز می بینیم کشورهای اسلامی گرفتار مصیبت ها کشمکش ها و جنگ های داخلی هستند و کفار و بیگانگان در غبار این اختلاف پول نفت تناه و معادن آنها را به یغما برده و از سرمایه های مادی و معنوی آنها جهت رفاه و آسایش خود بهره می برند و بهترین دانشمندان و نخبگان مسلمان را با تطمیع و شگردهای خاص خود تشویق به ترک کشورشان می کنند تا با جذب آنها زمینه توسعه علمی کشور خود را فراهم کنند همه این بلاها نتیجه اختلاف مسلمانان است در پایان این نکته یادآوری می شود تنها راه برگشت امت اسلامی به اصالت و آقایی خویش عمل به دستورات نورانی اسلام و حفظ انسجام و تحمل یکدیگر و به قول امام خمینی ره  جمع شدن گرد کلمه الله است که اگر ملت‌های مسلمان چنین کردند به طور قطع و یقین خواهند توانست کشور خود را به سوی آبادانی و سازندگی سوق دهند به امید روزی که امت واحده اسلامی در سراسر جهان تشکیل شود و عزت و سربلندی مسلمانان به آنها برگردد

زندگی شیرین شود با اتحاد

حل شود هر مشکلی با اتحاد

انچه پیغمبر به مردم یاد داد

اتحاد است اتحاد است اتحاد

انتهای پیام

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم